Afrikaans brood, examens en Palmpasen

We zijn al weer wat weekjes verder en ook zijn we weer wat ervaringen rijker. Terwijl ik dit schrijf zit ik te wachten tot mijn vuurtje klaar voor gebruik is om straks Afrikaans brood op te bakken. Ik wil mijn verhaal schrijven maar ik wordt steeds gestoord door allerlei mensen die even een bezoekjes komen brengen, gewoon om even hallo te zeggen, om te vragen hoe het gaat en om mijn Tumbuka even te testen. Ik laat graag de nieuwe woorden en zinnen horen die ik heb geleerd en dat vinden ze ontzettend leuk. Ook ken ik een liedje in Tumbuka en dat is helemaal te gek voor woorden. Ik heb ondertussen les gegeven aan veel te veel kinderen in te kleine klassen en het leven in het gastgezin begint steeds meer te wennen. Ondertussen heb ik het gat als wc maar voor lief genomen. Onze stiekeme bezoekjes aan de wc in onze voormalige kamer in het klooster zijn nu voorbij. Op een van deze stiekeme bezoekjes bleek de deur ineens op slot te zijn. De hint werd begrepen… We helpen mee met het koken en als er iets te doen valt wat nieuw is staan wij al te springen van enthousiasme. Zo hebben we pinda’s uit de grond gehaald en gekookt (je had onze gezichten moeten zien toen bleek dat de pinda’s totaal niet zo smaakte als wij gewend zijn), hebben guaves geplukt van de boom, water uit de pomp gehaald, sugarcanes omgehakt, onze kleren met de hand gewassen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Zelfs aan de insecten raak ik gewend. Ik pluk regelmatig spinnen en al het rondvliegend spul van de muur. Ik moet wel bekennen dat de kakkerlak toch wel groot en vies blijft. Zeker nadat er ´s nachts ééntje op mijn hoofd viel.

De school werkt hier in semesters en momenteel bevinden ze zich in semester 2. Op 25 maart begint hier de paasvakantie en is de school voor 2 weken gesloten. Tot die tijd zijn er examens om het tweede semester af te sluiten en na de vakantie beginnen ze aan het derde en laatste semester. De examens gaan op het gemakje. Elke dag één examen en dat 2,5 week lang. Omdat er voor ons vrij weinig te doen valt, behalve helpen met examens schrijven en nakijken, hebben wij besloten om de bibliotheek maar eens op te knappen. Als je de bibliotheek binnen komt moet iemand je wel even vertellen dat het een bibliotheek is want anders zou je het niet herkennen. Er is vaag een boekenkast te herkennen en voor de rest liggen er stapels en stapels aangevreten boeken kriskras door elkaar heen. Zo zonde! Daarnaast is het tegelijkertijd ook een soort opslagruimte. Alles wordt naar buiten gebracht en de ruimte wordt schoongemaakt. Hierna sorteren we de boeken en bekijken we wat weg kan. Er zitten echt zo veel leuke boeken tussen maar ze doen er niks mee. Waarom in vredesnaam vraag ik me af. Ze zijn bang dat de leerlingen de boeken stelen en eigenlijk weten ze ook niet zo goed hoe en wat ze er mee moeten doen. Een aantal dagen zijn we bezig met opknappen en reorganiseren en dan ziet de bibliotheek er weer uit zoals het er uit zou moeten zien. De leerkrachten vinden het maar wat interessant. Nu moet er nog iets bedacht worden waardoor de bibliotheek weer kan gaan draaien.

De zondag voor Pasen is het Palmzondag en dat wordt hier uitgebreid gevierd. Er wordt vanaf een open veld een optocht met palmtakken gehouden waarbij vrolijk wordt gezongen en gedanst. Een jonge meid dirigeert het jeugdkoor dat de muziek mag verzorgen met daarachter een aantal jongens die vol overgave het ritme op de trommels slaan. ´Hosanna, hosanna´ wordt er steeds gezongen en geroepen. Ik krijg er een brede glimlach van op mijn gezicht. Ik loop met de stoet mee en probeer ondertussen wat te filmen wat niet erg wilt lukken. Ik word steeds aan mijn arm meegetrokken om mee te dansen en ook ik krijg een palmtak in mijn hand geduwd waar ik wild mee moet gaan zwaaien. Als ik vervolgens met mijn palmtak in de hand naar huis wil gaan wordt ik tegengehouden. Wat doe ik in vredesnaam met een hele palmtak in mijn hand? Het is de bedoeling dat je er iets van maakt. Vandaar dat alle kinderen er kruisjes, haarbanden of kettingen van hebben gemaakt. Op deze manier kan je de palmtak tenminste bewaren.
Dit was een mooi begin van een nieuwe week. Maandag t/m donderdag zullen de leerkrachten en leerlingen bezig zijn met het schoonmaken van de school, nakijken, vergaderen en is er een afsluitingsceremonie in de kerk en in de school. Ik ben benieuwd.

 

 


Plaats een reactie